کوییک، یکی از خودروهای پرطرفدار داخلی، از سری موتورهای 1.5 لیتری 4 سیلندر و 8 سوپاپ بهره می‌برد که دارای قدرت قدرت 87 HP @ 5300 rpm و گشتاور گشتاور 128 Nm @ 4000 rpm است . سرسیلندر آن نقشی اساسی در عملکرد و راندمان این پیشرانه اعمال میکند. شناخت دقیق اجزا و وظایف سرسیلندر تیبا، به شما کمک می‌کند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، به عیب‌یابی دقیق و رفع آن بپردازید و از صدمه بیشتر به موتور ماشین خود جلوگیری فرمایید.

سرسیلندر کوییک با سرسیلندر تیبا و ساینا یکی است، فقط کافی است بدانید سرسیلندر خودرو شما یورو2 است یا یورو4.

سرسیلندر کوییک به دو صورت یورو2 و یا یورو4 می تواند باشد. برای خرید سرسیلندر کوییک باید با بررسی سرسیلندر قبلی خود از یورو2 یا یورو4 بودن مطلع شوید.
برای اطلاع باید گفت در کارخانه تنها یک نوع سرسیلندر و به یک شکل تولید می شود. در سرسیلندر کوییک یورو4 بر روی سرسیلندر یک حفره برای فشنگی ایجاد می شود و برای سرسیلندر کوییک یورو4 دو سوراخ برای دو عدد فشنگی ( فشنگی آب و فشنگی فن) حفر می شود. پس سرسیلندر کوییک یورو2 و یورو4 یکی است، با توجه به اینکه نوع یورو2 دو جای فشنگی دارد اگر یک جای فشنگی با یک فشنگی یا جوش کور (پر) شود عملن سرسیلندر یورو2 تبدیل به یورو4 می شود و اگر در سرسیلندر یورو4، در تراشکاری یک سوراخ اضافه بر روی سرسیلندر ایجاد شود تا فشنگی دوم قابل نصب شود، سرسیلندر تبدیل به یورو4 می شود.
سرسیلندر کوییک یورو2 با کور کردن توسط فشنگی به راحتی تبدیل به یورو4 می شود. ولی در مورد عکس آن، پیشنهاد می شود از سوراخ کاری بر روی سرسیلندر یورو4 برای تبدیل به یورو2 به دلیل خرابی های ناشی از بلد نبودن استادکار جلوگیری شود.

سرسیلندر چیست؟

سرسیلندر بخش مهم موتور است و در بالای بلوک موتور قرار میگیرد که به عنوان محفظه‌ای برای قرار گرفتن قطعاتی مانند سوپاپ‌ها، میل بادامک، شمع موتور، اسبک و استکان تایپیت، جهت عملکرد بهتر محفظه احتراق، عمل می‌کند.

یا به بیان ساده‌تر موتور خودرو از ۲ بخش بالایی و پایینی تشکیل شده که بخش بالایی، سرسیلندر و بخش پایینی بلوک سیلندر است . سرسیلندر توسط واشر سرسیلندر به قسمت پایین موتور ((بلوک سیلندر)) ، متصل و مهرموم می‌شود؛ واشر از نشت آب یا روغن به داخل محفظه احتراق جلوگیری می‌کند. سر سیلندر نقش مهمی در ایجاد فشار و حرارت لازم برای احتراق سوخت دارد و به عنوان یک بخش اصلی از موتور، اثر بسیاری در عملکرد و کارایی آن دارد.

 

 

 

وظیفه سرسیلندر چیست؟

وظیفه سرسیلندر در یک موتور احتراق داخلی، ایجاد فضا و شرایط لازم برای احتراق سوخت و تبدیل انرژی احتراق به انرژی مکانیکی است با توجه به اینکه در سرسیلندر، سوپاپ‌ها و سیستم احتراق قرار دارند، لذا این قسمت از موتور نقش اساسی در تولید قدرت و انرژی دارد و با توجه به اینکه این قطعه میزبانی سوپاپ‌ها را دارد، لذا گذرگاه‌های سرسیلندر به هوا و سوخت اجازه می‌دهند تا در داخل سیلندر جریان داشته باشند و در عین حال گازهای خروجی از آن خارج شوند.همچنین، سرسیلندر باید بتواند فشار بالای ایجاد شده در هنگام احتراق را تحمل کرده و حرارت تولید شده را به طور موثر از بین ببرد، این قطعه مایع خنک کننده را به داخل بلوک موتور هدایت می کند و در نتیجه اجزای موتور را خنک نگه می کند. به طور کلی، وظیفه سرسیلندر ایجاد شرایط احتراق بهینه و انتقال انرژی تولید شده به سیستم مکانیکی موتور است که بر کارایه آن تاثیر گذار است.جنس سرسیلندر

علائم خرابی سرسیلندر

رایج‌ترین مشکل سرسیلندرها ترک‌هایی است که اغلب به دلیل گرم شدن بیش از حد موتور رخ می‌دهدایجاد می شود. در سرسیلندر ترک خورده، ممکن است مایع خنک کننده نشت کند و موتور نتواند به طور موثر خنک شود که این امر منجر به گرم شدن بیش از حد موتور شده و آسیب‌های چند میلیونی برای موتور به بار می آورد.

همچنین وقتی سر سیلندر ترک می‌خورد، باعث نشت روغن به داخل محفظه‌های احتراق نیز می‌شود که این نیز منجر به تعمیرات پر هزینه برای موتور می‌شود و ممکن است در بسیاری از این موارد، کل موتور تعویض شود. از دیگر علائم خرابی سرسیلندر می توان اشاره کرد به عملکرد ضعیف موتور و احتراق ناقص موتور.

هنگامی که یک ماشین بیش از حد گرم می شود بسیاری از افراد بدون تلاش برای رفع مشکل واقعی، آب رادیاتور را پر می‌کنند پر کردن آب در رادیاتور بدون بررسی علت فنی آن، می تواند باعث ترک خوردن سر سیلندر شود، زیرا زمانی که آب به رادیاتور اضافه می شود، منجر میشود که اختلاف دمای زیادی ایجاد شود.

اشکالات منجر به تعویض مجموعه سرسیلندر در تعمیرگاه ها

با توجه به آمار و اطلاعات بدست آمده از گزارشات امداد خودرو،  سایپا یدک ، مگاموتور ، بازدید از تعمیرگاه های که دارای بیشترین تعویض بوده اند و بررسی قطعات تعویض شده، شایع ترین اشکالات منجر به تعویض سرسیلندر عبارتند از:
– وجود ترک در سرسیلندر و مخلوط شدن آب و روغن
– جوش آوردن مایع خنک کننده موتور به علت وارد شدن کمپرس داخل مدار خنک کاری
– نفوذ روغن از محفظه اسبک به داخل اتاقک احتراق و روغن سوزی
– تاب برداشتن سرسیلندر به علت افزایش دمای موتور یا عملکرد نامناسب تعمیرکاران در حین تعمیرات
– وجود ترک در نشیمنگاه میل اسبک و ژورنال‌های میل سوپاپ و بروز روغن ریزی
– صدای غیر عادی از سرسیلندر