سر سیلندر پژو پارس
پژو پارس اولینبار در سال ۷۹ و تحت عنوان X9 تولید شد که خیلی از خریداران آن را با نام پژو پارس یا پژو پرشیا می شناسند و جزو اولین خودروی لوکس بازار ایران بهشمار میرفت.
این خودرو با وجود اینکه شباهت زیادی به پژو ۴۰۶ داشت اما در واقع همان نسخه فیس لیفت یا به روز شده پژو ۴۰۵ بود و در ابتدا به جز تغییرات ظاهری، تفاوت چندانی با مدل اولیه خود نداشت و هنوز هم میتوان گفت تعقیر زیادی نکرده است . ایران خودرو طی این سالها مدلهای متفاوتی از این خودرو را به بازار عرضه کرده است که به شرح زیر است
پژو پارس سال
پژو پارس LX با موتور TU5
پژو پارس ELX با موتور TU5
پژو پارس ELX با موتور TU5P
پژو پارس ELX با موتور XU7
پژو پارس ELX با موتور XUM
پژو پارس دوگانه سوز
پژو پارس اتوماتیک
سرسیلندر چیست؟
سرسیلندر بخش مهم موتور است و در بالای بلوک موتور قرار میگیرد که به عنوان محفظهای برای قرار گرفتن قطعاتی مانند سوپاپها، میل بادامک، شمع موتور، اسبک و استکان تایپیت، جهت عملکرد بهتر محفظه احتراق، عمل میکند.
یا به بیان سادهتر موتور خودرو از ۲ بخش بالایی و پایینی تشکیل شده که بخش بالایی، سرسیلندر و بخش پایینی بلوک سیلندر است . سرسیلندر توسط واشر سرسیلندر به قسمت پایین موتور ((بلوک سیلندر)) ، متصل و مهرموم میشود؛ واشر از نشت آب یا روغن به داخل محفظه احتراق جلوگیری میکند. سر سیلندر نقش مهمی در ایجاد فشار و حرارت لازم برای احتراق سوخت دارد و به عنوان یک بخش اصلی از موتور، اثر بسیاری در عملکرد و کارایی آن دارد.

وظیفه سرسیلندر چیست؟
وظیفه سرسیلندر در یک موتور احتراق داخلی، ایجاد فضا و شرایط لازم برای احتراق سوخت و تبدیل انرژی احتراق به انرژی مکانیکی است با توجه به اینکه در سرسیلندر، سوپاپها و سیستم احتراق قرار دارند، لذا این قسمت از موتور نقش اساسی در تولید قدرت و انرژی دارد و با توجه به اینکه این قطعه میزبانی سوپاپها را دارد، لذا گذرگاههای سرسیلندر به هوا و سوخت اجازه میدهند تا در داخل سیلندر جریان داشته باشند و در عین حال گازهای خروجی از آن خارج شوند.همچنین، سرسیلندر باید بتواند فشار بالای ایجاد شده در هنگام احتراق را تحمل کرده و حرارت تولید شده را به طور موثر از بین ببرد، این قطعه مایع خنک کننده را به داخل بلوک موتور هدایت می کند و در نتیجه اجزای موتور را خنک نگه می کند. به طور کلی، وظیفه سرسیلندر ایجاد شرایط احتراق بهینه و انتقال انرژی تولید شده به سیستم مکانیکی موتور است که بر کارایه آن تاثیر گذار است.
جنس سرسیلندر
اکثر سر سیلندرها از چدن ساخته می شوند . سر سیلندر ساخته شده از چدن بادوامتر و مقرونبه صرفه تر است ولی با توجه به اینکه چدن سنگین است و کارایی کمتری در دفع گرما دارد، به همین دلیل، برخی از تولیدکنندگان ترجیح می دهند از آلمینیوم در سرسیلندرهای ساخته شده خود استفاده کنند. این سرسیلندرها بسیار سبکتر از سر سیلندرهای چدنی هستند که ماشینهای پرفورمنس و ماشینهای مسابقه معمولا از سرسیلندر های آلومینیومی استفاده می کنند.
علائم خرابی سرسیلندر
رایجترین مشکل سرسیلندرها ترکهایی است که اغلب به دلیل گرم شدن بیش از حد موتور رخ میدهدایجاد می شود. در سرسیلندر ترک خورده، ممکن است مایع خنک کننده نشت کند و موتور نتواند به طور موثر خنک شود که این امر منجر به گرم شدن بیش از حد موتور شده و آسیبهای چند میلیونی برای موتور به بار می آورد.
همچنین وقتی سر سیلندر ترک میخورد، باعث نشت روغن به داخل محفظههای احتراق نیز میشود که این نیز منجر به تعمیرات پر هزینه برای موتور میشود و ممکن است در بسیاری از این موارد، کل موتور تعویض شود. از دیگر علائم خرابی سرسیلندر می توان اشاره کرد به عملکرد ضعیف موتور و احتراق ناقص موتور.
هنگامی که یک ماشین بیش از حد گرم می شود بسیاری از افراد بدون تلاش برای رفع مشکل واقعی، آب رادیاتور را پر میکنند پر کردن آب در رادیاتور بدون بررسی علت فنی آن، می تواند باعث ترک خوردن سر سیلندر شود، زیرا زمانی که آب به رادیاتور اضافه می شود، منجر میشود که اختلاف دمای زیادی ایجاد شود.
اشکالات منجر به تعویض مجموعه سرسیلندر در تعمیرگاه ها
با توجه به آمار و اطلاعات بدست آمده از گزارشات امداد خودرو، سایپا یدک ، مگاموتور ، بازدید از تعمیرگاه های که دارای بیشترین تعویض بوده اند و بررسی قطعات تعویض شده، شایع ترین اشکالات منجر به تعویض سرسیلندر عبارتند از:
– وجود ترک در سرسیلندر و مخلوط شدن آب و روغن
– جوش آوردن مایع خنک کننده موتور به علت وارد شدن کمپرس داخل مدار خنک کاری
– نفوذ روغن از محفظه اسبک به داخل اتاقک احتراق و روغن سوزی
– تاب برداشتن سرسیلندر به علت افزایش دمای موتور یا عملکرد نامناسب تعمیرکاران در حین تعمیرات
– وجود ترک در نشیمنگاه میل اسبک و ژورنالهای میل سوپاپ و بروز روغن ریزی
– صدای غیر عادی از سرسیلندر