میل سوپاپ بهینه پراید (پهن)
میل بادامک یا میل سوپاپ قطعهای است که در موتور عمل باز کردن سوپاپهای ورودی و خروجی را انجام میدهد. سوپاپهای ورودی همان سوپاپهای ورود سوخت و هوا به داخل سیلندر است. سوپاپهای خروجی همان سوپاپهای خروج دود از سیلندر است.
وظایف میل بادامک یا میل سوپاپ پراید
- باز و بسته کردن سوپاپ ها به واسطه چرخش میل سوپاپ و قرار گرفتن بادامک ها زیر تایپت ها
- روی میل سوپاپ یک دایره خارج از مرکز وجود دارد که با قرار گرفتن شیطانک پمپ بنزین و بالا و پایین رفتن آن انتقال بنزین توسط پمپ بنزین انجام میشود.
- روی میل سوپاپ دنده ای قرار دارد که باعث به کار انداختن دلکو و اویل پمپ میشود
به طور معمول روی کاور هر موتور چندحرف به صورت اختصاری نوشته شده است که کمک کننده و نشان دهنده نوع میل بادامک شما میباشد
- میل سوپاپ OHV : به میل بادامکی گفته می شود که در پایین موتور قرار دارد و نیرو را از طریق میله های بلندی به سوپاپ ها منتقل می کند.
- میل سوپاپ SOHC : این نوع آرایش در حالتی اتفاق خواهد افتاد که میل سوپاپ در بالای سیلندر قرار گیرد که اصطلاحاً گفته می شود سوپاپ خودرو با یک میل سوپاپ حرکت میکند.
- میل سوپاپ DOHC :به معنی سر سیلندر با میل سوپاپ دوبل است یکی برای سوپاپهای ورودی هوا و دیگری برای سوپاپهای خروجی گاز بهره میبرد. یعنی هر سیلندر دو میل بادامک دارد.
علائم خرابی میل بادامک پراید
اگر میل سوپاپ خورده و یا کوتاه شود امکان باز و بسته شدن کامل و دقیق سوپاپها وجود ندارد و در نهایت سیکل تنفس، تراکم، انفجار و تخلیه کامل انجام نخواهد شد.
- سخت گاز خوردن موتور ماشین
- صدای انفجار از مانیفولد هوای ورودی یا مانیفولد گازهای خروجی
- کاهش نیروی موتور و لرزش آن
- بروز صدای چق چق از قسمت سرسیلندر
- به طور کلی وقتی میل سوپاپ در جای خود لق شود موتور علامت خاصی نداشته و فقط صدای چلق چلق هنگام گاز دادن و یا رها کردن گاز شنیده میشود.
- اما اگر میل سوپاپ در جای خود سفت شود موتور قفل شده و روشن نخواهد شد
علت خرابی میل سوپاپ در انواع مختلف ماشین به طور معمول نرسیدن روغن به آن و یا عدم مرغوبیت آلیاژ مورد استفاده است. هر دو این موارد به تدریج سبب خوردگی و اصطکاک میل سوپاپ شده و در نهایت منجر به خرابی آن و نیاز به تعویض این قطعه میشوند.
انواع میل سوپاپ پراید
در خودرو پراید کاربراتور و انژکتور با توجه به سال ساخت خودرو به ترتیب ما سه نوع میل سوپاپ پراید کاربراتور، میل سوپاپ پراید ساژم و میل سوپاپ پراید زیمنس داریم. برای خودروهای یورو4 هم در سالهای اخیر میل سوپاپ پراید یورو4 تولید شده است.
فرض ما در این مطلب این است که شما نوع کاربراتوری یا ساژم یا زیمنس یا یورو4 بودن میل سوپاپ خودرو خود را میدانید و حالا به فرض اینکه خودرو پراید شما تولید سال 1387 است و موتور آن زیمنس است، می خواهید بدانید چه نوع میل سوپاپ زیمنسی تهیه کنید. باز بیشتر هدف مطلب زیر برای کسانی هست که سرسیلندر آنها نو نیست و در حال تعمیر سرسیلندر خود هستند. با توجه به اصطکاک زیاد محل تماس میل سوپاپ و سرسیلندر در قدیم به محض خراب شدن جای میل سوپاپ در روی سرسیلندر، باید سرسیلندر تعویض میشد ولی در سالهای اخیر به کمک میلسوپاپهای دستکاری شده (که به اختصار به آنها ارتقا یافته یا تقویتی) میگویند میشود تا دو تعمیر دیگر از یک سرسیلندر پراید استفاده کرد. به عنوان مثال عمر سرسیلندر نو پراید اگر 5 سال باشد در تعمیر اول به کمک یک میل سوپاپ بهینه، 3 سال دیگر و در تعمیر دوم به کمک یک میل سوپاپ اورسایز 2 سال دیگر و در مجموع 5 سال دیگر به عمر استفاده از سرسیلندر اضافه میگردد. (در نهایت میشود ده سال)
نکته بسیار مهم: بسیاری از تعمیرکاران (تراشکار و مکانیک) هنوز با نام انواع مختلف میل سوپاپ تقویتی و ارتقا یافته آشنا نیستند و تنها به گفتن اینکه میل سوپاپ تقویتی تهیه کنید اکتفا میکنند که این موضوع باعث دردسر زیاد برای مشتری، فروشنده و خود تعمیرکار میشود و هزینه اضافی حملونقل و اتلاف زمان بر جای میگذارد. لذا مشتریان، مخصوصا کسانی که تمایل دارند این محصول کمیاب را به صورت اینترنتی خریداری کنند بهتر است با مطالعه این مقاله پیش از هرکاری از نوع میل سوپاپ تقویتی سفارش شده مطلع شوند.
این جمله را به خاطر بسپارید: تعمیر کاران به هر سه نوع مختلف 1- میل سوپاپ بهینه (پهن) 2- میل سوپاپ اورسایز (چاق یا همان قطر 44) 3- میل سوپاپ 5 ژورنال میل سوپاپ تقویتی یا ارتقا یافته میگویند که برای شما بسیار مهم است قبل از خرید بدانید دقیقا منظور آنها از میل سوپاپ تقویتی یا ارتقا یافته چیست. مطلب میل سوپاپ پراید در سایت سرسیلندرداتکام برای روشنگری شما در این باره تهیه شده است و امیدوارم شما مصرف کننده یا تعمیرکار عزیز، از خواندن این مطلب لذت ببرید و در صورت نیاز میتوانید میلسوپاپ مورد نظرتان را از همین سایت سرسیلندرداتکام خریداری نمایید.
در خودرو پراید برای جلوگیری از تعویض سرسیلندر در سالهای اخیر ترفندی به کار میرود که عمر استفاده از سرسیلندر بسیار افزایش مییابد و این ترفند استفاده از میل سوپاپهای بهینه، اورسایز، بهینه اورسایز و میل سوپاپ 5 ژورنال است. با توجه به میزان عمر و نوع خرابی سرسیلندر میبایست در انتخاب نوع میل سوپاپ دقت نمایید. در صورتی که سرسیلندر پراید شما نو است اولین فرصت انتخاب، میل سوپاپ استاندارد (فابریک) است.
شکل زیر با میل سوپاپ استاندارد پراید زیمنس آشنا میشوید. دقت داشته باشید تمامی موارد گفته شده بر روی میل سوپاپهای پراید کاربراتور و میل سوپاپ پراید ساژم نیز صدق میکند و برای جلوگیری از تکرار این موارد را فقط روی میل سوپاپ پراید زیمنس بررسی میکنیم.

پیشنهاد میشود در اولین مرتبه و بر روی سرسیلندر نو، فقط میل سوپاپ فابریک استفاده شود. میل سوپاپ پراید بر روی سرسیلندر پراید و داخل یک تونل مینشیند. میل سوپاپ فابریک 3 ژورنال (دایره های قطور) در سه سمت راست، وسط و چپ میل سوپاپ دارد. این سه ژورنال داخل 3 کپه سرسیلندر میشود و بر روی آنها مینشیند. در حالت استاندارد پهنای هرکدام از ژورنالهای میل سوپاپ 19 میلیمتر و قطر ژورنال دایرهای شکل نیز بهصورت استاندارد 43.5 میلیمتر میباشد.
میل سوپاپ تقویتی پراید چیست؟
تفاوت میلسوپاپهای ارتقا یافته (بهینه، اورسایز و 5ژورنال) با میلسوپاپ فابریک در 3 مورد میتواند باشد. این تفاوتها گاهی بهصورت ترکیبی نیز اعمال شده باشد.
1- تفاوت اول می تواند در پهنای ژورنالها باشد. با توجه به اینکه ژورنالهای میلسوپاپ از قسمت پهنا روی کپه سرسیلندر مینشید و قسمت نشیمنگاه کپه سرسیلندر بهتدریج دچار سایش و خوردگی میشود، در میل سوپاپ پراید بهینه پهنای ژورنالها از 19 میلیمتر به 28 میلیمتر ارتقا یافته است تا بخشی از ژورنال پهنتر شده بر روی سطح خورده نشدهی سالم قرار گیرد و سرسیلندر بدون نیاز به تعمیر یا دور انداخته شدن و حتی بدون نیاز به تراشکاری و تنها با پرداخت توسط سنباده دوباره مورد استفاده قرار گیرد. این مورد معمولن در اولین تعمیر خودرو استفاده می شود. این میزان افزایش در پهنای نشیمنگاه میلسوپاپ بهراحتی با چشم قابل تشخیص است.
2- دومین نوع ارتقا میل سوپاپ پراید که به آن میلسوپاپ اورسایز میگویند، افزایش بسیار کم (در حد نیم میلیمتر) در قطر هر 3 ژورنال میلسوپاپ است و این میزان آنقدر کم است که فقط با کولیس قابل تشخیص میباشد با اینحال خوردگی قطری داخل تونل میلسوپاپ سرسیلندر باید بهقدری زیاد باشد که این میل سوپاپ اورسایز (چاق) درون آن جا شود. مورد استفادهی این نوع میلسوپاپ زمانی است که کپهها (تونلی که ژورنالهای میل سوپاپ داخل آن می شود و در آن قرار میگیرد) آنقدر گشاد میشود که میلسوپاپ داخل آن لق میشود و صدا میدهد و عملکرد سوپاپ و میل سوپاپ و سیستم هوارسانی و سوخترسانی با اختلال مواجه میشود. در این موارد با توجه به اینکه در اغلب مواقع خوردگی کپه های سرسیلندر به یک اندازه نیست یا ممکن است میزان خوردگی از قطر میلسوپاپ اورسایز کمتر باشد، نیاز به باز کردن سرسیلندر و ثابت تراشی توسط تراشکار میباشد بهطوری که قطر 44 میلیمتر میلسوپاپ اورسایز درون کپهها جا بگیرد.
3- سومین تفاوت در میلسوپاپهای ارتقا یافته میتواند در تعداد ژورنالهای میلسوپاپ باشد. با توجه به اینکه سرسیلندر بهصورت فابریک دارای 5 کپه و میلسوپاپ به صورت فابریک دارای 3 ژورنال است، نوعی میلسوپاپ تولید شده که در آن 2 ژورنال به 3 ژورنال اصلی اضافه شده و میل سوپاپ تبدیل به میل سوپاپ 5 ژورنال میشود که هر ژورنال دقیقن بر روی یک کپه از 5 کپه سرسیلندر مینشیند. میلسوپاپهای 5ژورنال معمولاهمراه با بهینه شدن (پهن شدن ژورنالها) تولید میشوند (یعنی 5 ژورنال پهنتر شده). استفاده از میلسوپاپ 5 ژورنال باعث میشود از دو کپه دست نخورده و نو سرسیلندر بتوانیم کمک بگیریم تا فشار کمتری بر روی 3 کپهی دیگر سرسیلندر اعمال شود. در مقایسه با میل سوپاپ بهینه (که فقط پهنای آن اضافه شده است و تنها 3 ژورنال داریم)، میل سوپاپ 5 ژورنال با توجه به اینکه با تقسیم فشار، میزان فشار را حدود 40% بر روی هر کپه کاهش میدهد، باعث خوردگی کمتری در آینده میشود و میتواند انتخاب بهتری نسبت به میل سوپاپ بهینه (مورد اولی) باشد.
4- میل سوپاپ بهینه اورسایز ترکیبی از میل سوپاپهای بهینه و میلسوپاپ اورسایز میباشند. دقت داشته باشید با توجه به اورسایز بودن این نوع میلسوپاپها (مانند نوع سوم) فقط باید در مواقعی استفاده شوند که خوردگی دایرهای شکل تونل میلسوپاپِ سرسیلندر آنقدر زیاد باشد که میلسوپاپ درون آن جا شود و این مورد نیز نیازمند بازکردن سرسیلندر و ثابت تراشی تونل میلسوپاپ توسط تراشکار میباشد. در غیر اینصورت اگر لقی ایجاد نشده و خوردگی در طرفین کپهها زیاد نیست فقط از میلسوپاپ بهینه یا 5 ژورنال استفاده شود.
نکته: در میل سوپاپ ارتقا یافته بهینه پهنای هرکدام از 3 ژورنال از 19 میلیمتر به 28 میلیمتر افزایش یافته است. توصیه میشود برای استفاده از فرصتهای بعدی، در سرسیلندر نو فقط از میل سوپاپفابریک استفاده شود و در تعمیر بعدی از میل سوپاپ بهینه استفاده گردد. میل سوپاپ بهینه (پهن) در سرسیلندرهای کارکرده باعث میشود بخشی از میل سوپاپ بهینه بر روی سطح سالم سرسیلندر قرار گیرد و بدون نیاز به هرگونه تعمیر یا باز کردن سرسیلندر، مشکل حل شود. افزایش پهنای ژورنالها در میل سوپاپ بهینه کاملا با چشم قابل تشخیص است. به میل سوپاپ بهینه، میل سوپاپ پهن نیز گفته میشود. و در تعمیر سری بعد که همین میزان 28 میلیمتر هم مجدد دچار خوردگی شد، از میل سوپاپ اورسایز استفاده گردد.
مقایسه ظاهری میل سوپاپ پراید فابریک با میل سوپاپ بهینه (پهن) :در تصویر بالا مقایسه شکل ظاهری میل سوپاپ پراید استاندارد با میل سوپاپ پراید بهینه را مشاهده میکنید. در هر دو، سه ردیف حلقه (ژورنال) داریم ولی در میل سوپاپ بهینه (پایینی) افزایش پهنای ژورنالها کاملا قابل تشخیص است. میلسوپاپ بهینه (پهن) در اولین تعمیر سرسیلندر که هنوز کپهها خوردگی زیادی ندارد و با کمی پهن شدن پهنای ژورنالها، مشکل حل میشود قابل استفاده میباشد.
مقایسه ظاهری میل سوپاپ پراید فابریک با میل سوپاپ اورسایز (چاق) : میل سوپاپ فابریک(استاندارد) پراید از لحاظ ظاهری هیچگونه تفاوتی با میل سوپاپ اورسایز ندارد و با چشم قابل تشخیص نمیباشد. اختلاف قطر دایرهای ژورنالها در میل سوپاپ اورسایز(چاق) تنها نیممیلیمتر است که تنها با کولیس قابل اندازه است با اینحال میلسوپاپ اورسایز بههیچ عنوان در سرسیلندر نو قابل استفاده نیست و در سرسیلندرهای بسیار بسیار کار کرده هم معمولا تنها پس از ثابت تراشی کپههای سرسیلندر توسط تراشکار قابل استفاده میشود.
مقایسه میل سوپاپ پراید فابریک با میل سوپاپ 5 ژورنال پراید : تفاوت در این دو میل سوپاپ کاملا قابل مشاهده است. میل سوپاپ فابریکی دارای 3 ژورنال (حلقه) در سمت راس، وسط و چپ میلسوپاپ است و میلسوپاپ 5 ژورنال دارای 5 ژورنال. همچنین پهنای ژورنالها در میلسوپاپ 5ژورنال بیشتر از فابریکی است و با چشم این میزان قابل تشخیص است. میل سوپاپ 5 ژورنال در سرسیلندر نو هم قابل استفاده است هرچند بهتر است برای استفاده از فرصتهای بعدی در ابتدا از میل سوپاپ فابریکی استفاده شود و در اولین تعمیر میل سوپاپ بهینه یا میل سوپاپ 5ژورنال بهینه استفاده شود.
میل سوپاپ فابریکی پراید با نام میل سوپاپ استاندارد پراید نیز شناخته میشود. میل سوپاپ بهینه پراید با نامهای میل سوپاپ پهن نیز شناخته میشود. میل سوپاپ اورسایز با نامهای میل سوپاپ چاق یا میل سوپاپ قطر 44 نیز شناخته میشود. میل سوپاپ 5ژورنال با نام میلسوپاپ 5 حلقه نیز شناخته میشود.
توجه: دقت داشته باشید چون به هر سه نوع میل سوپاپ بهینه، اورسایز و 5ژورنال میل سوپاپ تقویتی یا ارتقا یافته میگویند در هنگام خرید مطمئن شوید دقیقن کدام نوع را باید تهیه کنید که بعدا با مشکل مواجه نشوید.