صفحه کلاچ (Clutch Plate) یکی از اجزای مهم سیستم انتقال قدرت در خودروها است. وظیفه اصلی آن قطع و وصل کردن انتقال قدرت بین موتور و جعبه دنده است. به عبارت دیگر، صفحه کلاچ به راننده این امکان را می‌دهد که با فشردن پدال کلاچ، موتور را از جعبه دنده جدا کند و به این ترتیب بتواند دنده‌ها را تعویض کند یا خودرو را متوقف کند بدون اینکه موتور خاموش شود.

 

خرید دیسک وصفحه کلاچ


 

اجزای اصلی صفحه کلاچ:

  1. صفحه کلاچ: این صفحه معمولاً از جنس فلز و با پوشش خاصی از جنس مواد اصطکاکی ساخته می‌شود تا بتواند قدرت را به طور مؤثر منتقل کند.
  2. فشار دهنده (Pressure Plate): این قطعه صفحه کلاچ را به flywheel (چرخ طیار) فشار می‌دهد و باعث انتقال قدرت می‌شود.
  3. چرخ طیار (Flywheel): این قطعه به موتور متصل است و انرژی را ذخیره می‌کند و به انتقال قدرت کمک می‌کند.
  4. بلبرینگ کلاچ: این قطعه به عنوان واسطه‌ای بین پدال کلاچ و فشار دهنده عمل می‌کند و حرکت پدال را به فشار دهنده منتقل می‌کند.

عملکرد صفحه کلاچ:

  • فشردن پدال کلاچ: با فشردن پدال کلاچ، فشار دهنده از صفحه کلاچ جدا می‌شود و این باعث می‌شود که انتقال قدرت قطع شود.
  • تعویض دنده: در این حالت، راننده می‌تواند دنده را تعویض کند.
  • رها کردن پدال کلاچ: با رها کردن پدال، فشار دهنده دوباره به صفحه کلاچ فشار می‌آورد و قدرت از موتور به جعبه دنده منتقل می‌شود.

نشانه های خرابی  صفحه

  1. سفت شدن صفحه کلاچ
  2. عدم شتاب گذشته
  3. افزایش مصرف سوخت
  4. لرزش خودرو در هنگام حرکت
  5. بد جا رفتن دنده ۱ یا دنده عقب
  6. پله پله شدن کلاچ به دلیل خشکی و خرابی سیم کلاچ
  7. عقب پرت شدن سریع پا هنگام رها کردن کلاچ
  8. صدا دادن دنده ها هنگام جا زدن

نکات مهم:

  • نگهداری: نگهداری مناسب از سیستم کلاچ می‌تواند عمر آن را افزایش دهد و از مشکلات احتمالی جلوگیری کند.
  • علائم خرابی: صدای غیرعادی، لرزش در هنگام حرکت یا سختی در تعویض دنده می‌تواند نشانه‌ای از خرابی صفحه کلاچ باشد.

روش تست سلامت صفحه کلاچ

  1. وقتی ماشین در حال سکون است دنده را در ۲ قرار داده و کلاچ را رها می‌کنیم اگر خودرو حرکت کرد و خاموش نشد دیسک و صفحه تمام شده است. ولی اگر خودرو سریع خاموش شد، هنوز زمان تعویض صفحه کلاچ فرا نرسیده است.
  2. نشان دادن ماشین به مکانیک ماهر
  3. کشیدن دستی ماشین و اقدام به حرکت کردن با دنده یک، اگر ماشین حرکت کرد یعنی ماشین هنوز صفحه کلاچ دارد و جای نگرانی نیست
  4. با سرعت ۲۰ یا ۳۰ کیلومتر حرکت کنید و ماشین را روی دنده ۴ بگزارید و شروع کنید به گاز دادن، اگر ماشین سرعت و شتاب نداشت دیسک هنوز سالم است ولی اگر با پرش شتاب گرفت وقتش رسیده اقدام به تعویض صفحه کلاچ کنید

یک تست ساده برای اینکه متوجه شوید کلاچ شما لیز می‌خورد یا خیر، در محلی پارک کنید که فضای کافی در مقابل شما وجود داشته باشد، به دور از ترافیک و افراد. موتور را روشن کنید و ترمز دستی را بکشید. پدال کلاچ را فشار دهید. دنده دوم یا سوم را تغییر دهید و دور موتور را تا حدود ۲۵۰۰ دور در دقیقه بچرخانید. به آرامی پدال کلاچ را رها کنید. همانطور که کلاچ با فلایویل و صفحه فشار درگیر می‌شود، موتور باید متوقف شود.اگر موتور از کار نیفتد، همین امروز اقدام به تعویض صفحه کلاچ کنید.